Hulp gevraagd - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Martine Bleyi - WaarBenJij.nu Hulp gevraagd - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Martine Bleyi - WaarBenJij.nu

Hulp gevraagd

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

15 Mei 2012 | Hongarije, Boedapest

In Transsylvanië, dat tegenwoordig bij Roemenië hoort maar voorheen deel van Hongarije was, woont een Hongaarse man die een project heeft opgezet om straatkinderen te helpen. Inmiddels is het project uitgegroeid tot zeven huizen verspreid over Transsylvanië.
In een huis wonen ongeveer 10 (voormalig) straatkinderen samen met een vader en een moeder. Bijzonder hieraan vind ik dat die vader en moeder dit niet als werk doen. Ze doen dit vrijwillig en werken er nog naast. Bovendien wonen ze echt in het huis, dus de kinderen hebben niet te maken met steeds wisselende groepsleiding, maar met een gezinssituatie. Van de zeven ouder-echtparen hebben er vijf kinderen, gezinnen van 13 kinderen zijn dan ook geen uitzondering.

Het mooie aan dit project is dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen christelijke en joodse kinderen, Hongaars of Roemeens, iedereen is welkom. En dat is helaas in Transsylvanië meestal anders… de Roemenen vinden dat de Hongaren hun land moeten verlaten en de Hongaren blijven zitten waar ze zitten. Deels omdat ze vinden dat het hun land is en deels omdat ze de financiële middelen niet hebben om te verhuizen.

De organisatie is voor een groot deel afhankelijk van giften om de kinderen naar school te kunnen laten gaan en de boodschappen te kunnen betalen. Veel van die giften zijn afkomstig van kerken en liefdadigheidsinstellingen, maar ook die hebben het tegenwoordig niet breed. De ouders doen wat ze kunnen, maar staan vaak ook met hun rug tegen de muur. Eten gaat voor school, school gaat voor speelgoed.

Fanni is een paar weken geleden uitgenodigd om in Transsylvanië te komen zingen voor de Hongaren die daar wonen en kwam in contact met deze bijzondere man en zijn ontroerende missie. Op Fanni’s vraag of de kinderen iets nodig hadden, knuffels ofzo, antwoordde de man dat de kinderen gelukkig aan knuffels en kleding geen gebrek hebben, maar dat wasmiddel erg schaars is. Het is duur en soms gewoon dagenlang niet verkrijgbaar.
In de zomer gaat Fanni weer heen en ik heb aangegeven dat ik graag mee wil. Het zou fantastisch zijn als we een flinke voorraad wasmiddel mee zouden kunnen nemen!!

Vandaar mijn vraag aan jullie:
Willen jullie mij helpen de kinderen te helpen?
Hetzij door wasmiddel te geven, hetzij door geld te doneren waarvan ik hier wasmiddel kan kopen.
Mijn rekeningnummer is 3080.41.674, M.H.M. Bleyi, Rabobank Beverwijk (ovv wasmiddel)

Mochten jullie nog leuke ideeën hebben om dit project onder de aandacht te brengen, graag!

Ondertussen heb ik alweer de nodige avonturen beleefd hier, van het pálinka festival tot een boze Hongaarse. Of nee, wacht, het waren twee boze Hongaarsen. Maar goed, daarover later meer. Met foto’s. Ik beloof het!